Det store sviket: TV-avtalen
Det blåser rundt NFF-topp Yngve Hallèn om dagen. Vi vil få minne om at Drillo-gate ikke er den eneste grunnen til at Vålerenga-tilhengere bør ønske seg en ny fotballpresident. I dag: TV-avtalen.
Tekst: MortenN/Christian Kjellsen
Yngve Hallén sitter i en utsatt posisjon. Ingen blir derfor overrasket over at fotballsupportere bruker den som til enhver tid er fotballpresident som hoggestabbe. Allikevel har Yngve Hallén klart å utmerke seg spesielt negativt i sine år.
I dag setter vi søkelyset på da han satte Vålerenga og resten av fotball-Norge igjen utenfor stadion, og solgte tv-rettighetene til CMore.
Det har vært overraskende lite oppmerksomhet rettet mot den overkjøringa som ble gjort ved tildelingen av TV-rettighetene til CMore uten budrunder – eller, viktigst av alt, sikring av publikumsinteressene ved ny avtale. Nils Røine fra NTF, Nils Skulte fra RBK og ikke minst herskeren hos NFF, Yngve Hallen overkjørte alt og alle i denne saken og ga under bordet CMore alle rettigheter.
Hvorfor er det ingen som vet eller skjønner, men det skjedde nå en gang.
Resultatet av dette renkespillet ser vi nå; sviktende publikum, sviktende TV-tall og påfølgende sviktende sponsorinntekter.
Publikum svikter fordi det er nesten komplett umulig å vite når ditt eget lag spiller. Et tidspunkt på fredag ettermiddag, to tidspunkt på lørdag og tre tidspunkt på søndag med en og annen mandag flytende i mellom, etter TV-selskapenes forgodtbefinnende – og i tillegg til en i utgangspunktet litt uberegnelig arrangementskalender.
Det blir ikke mye publikumstradisjon av slikt.
Det verste med dette er at det forhandlinger om mellom Fotballmedia, klubbene, NSA og enkelte supporterklubber (deriblant Klanen) i tiden Hallèn&co plutselig skar i gjennom. Det ble gjort iherdige forsøk på å skape en vesentlig mer forutsigbar TV-avtale. Lengre frist på fordeling av kamper, færre tidspunkt med mer.
Den store prinsippielle diskusjonen ble enkelt sagt konkludert på et møte mellom Klanen, NSA og Fotballmedia tidlig i 2011. Hva er best for norsk toppfotball? Er det 500 millioner og tilretteleggelse for fotball som en publikumsidrett eller er det 1 milliard + og tilretteleggelse for fotball som et TV-produkt. Et TV-produkt som da kjemper mot alle de store ligaene i Europa.
Klubbene, supporterene og deler av NFF og NTF innså realitetene. Det beste for norsk fotball er selvsagt lavere pris og mer kontroll med påfølgende mulighet til å styre sitt eget produkt (grusomt ord, men sånn er det nå engang blitt). Bak ryggen på alle, inkludert vår egen Pål Breen som satt sammen med Skutle, Brann og Viking i en gruppe som representerte «de store» klubbene», gikk altså ondskapens treenighet Røine, Skutle og Hallen.
De driter i alle gode prinsippielle diskusjoner rettet mot fotballens beste og selger hele dritten med «no strings attached» til CMore.
Røine og Skutle er ute av gamet nå, de har vel innsett at de har gjort det de kan for seg selv innen fotballen.
Hallèn sitter der fortsatt.
Et helt fotball-Norge må nå gå ned i kjelleren og spørre seg, kan vi være bekjent av dette. Aksepterer vi at slike mafialignendene metoder benyttes av folk man har tillit til? Svaret må komme på neste fotballting. Her må klubbene rydde opp og ikke sove i timen. Vi må kunne kreve at norsk fotball igjen blir basert på realiteter framfor luftslott og personlig vinning hos maktpersoner.