DNB: Sponsoren som snudde
Det har i ett par dager vært klart at Vålerenga skal spille med ny logo på brystet i morgen. Vi har vært missfornøyd med utforminga av den og det har blitt ramaskrik i sosiale medier. Heldigvis er DNB oppegående folk, så Vipps snudde de seg rundt og laga en fet logo til drakta vår.
Tekst: EspenB // foto: vif-fotball.no
Bakgrunnen er at DNB har lansert en ny løsning på mobil – Vipps – der du enkelt kan sende penger via mobilen til hvem du vil, uansett bank. Som generalsponsor har de ønsket å profilere denne på brystet til gutta som speller for flere enn bare seg sjøl. Forsåvidt uproblematisk for oss. Det har i utgangspunktet lite å si om det står DNB eller Appnavnet Vipps på drakta så lenge penga triller inn til klubben.
Det vi hang oss opp i var utforming av logoen. Som du ser av bildet er løsninga som ble valgt langt i fra optimal og en estetisk katastrofe. Klanens motepoliti kvesset knivene og gjorde seg klare til kamp. Sånn kunne vi ikke ha det uten sverdslag.
Som supporter veit du at det er to ting man aldri, aldri kan kødde med. Det ene er logoen. Den er hellig i enhver klubb, og det andre man skal være ytterst forsiktig med er drakta. Det hadde ikke DNB fått helt med seg. Vi tok derfor opp drakta på klubbkvelden i Vallhall i går, men møtte ikke særlig gehør hverken fra DNB sin Key account Even Wetten (jada, det er verdensmesteren på skøyter) eller klubben selv. De ble dermed overrasket over reaksjonen vår.
Vi skjønner jo at det var helt feil forum å ta opp slikt i, men tiden frem til kamp var knapp. Muligheten var der, så vi måtte ta den. Både klubben og DNB var til stede, så det fikk briste eller bære.
Jeg ber ydmykt DNB sin Key account Even Wetten om unnskyldning, vi møttes ikke under de beste omstendigheter i går. Jeg var rasende og ville stoppe dette.
Det fikk jeg ikke til, tenkte jeg da jeg rusla ut fra Valle. Jeg tapte, vi spiller med den digre hvite firkanta plastklædden på brystet lørdag.
Igjen Even, unnskyld.
Kampen var imidlertid ikke over, og gode krefter i klubben og gode krefter i supportermiljøet snakket sammen og gikk deretter i dialog med DNB.
DNB viste seg voksne og tok temaet på alvor. Det gikk etter hvert opp for DNB at det faktisk er SÅ viktig for oss. Gleden var derfor stor da vi fikk gjennom ønsket vårt. VIPPS-logoen som presenteres på Ullevaal i morgen er i hvitt, og uten det skjemmende hvite plastfirkanten som bakgrunn. Det er stort og det er deilig. Tusen takk!
En gjeng supportere fra Vålerenga har fått digre, mektige DNB til å snu! Det er vakkert! Husk at vi trenger DNB som genralsponsor mye mer enn DNB trenger oss, likevel lyttet de. Det står respekt av slikt.
Her er det på sin plass å nevne at hverken Kanarifugla eller Godsetunionen fikk til noe tilsvarende. Vi veit ikke engang om de var inne på tanken om å prøve. Begge laga spilte cup med VIPPS-logo på hvit firkant og begge laga røyk på trynet ut av cupen. Nå skal ikke jeg påstå at det var årsaken – så jeg lar den henge i lufta.
Vel, Godset og Lillestrøm: Se til oss. Se til Klanen. Vi veit hvordan vi får til ting!
Supportermakt er til for å brukes, og det er ekstra hyggelig når vi når frem med krava våre.
Jeg er glad for å ha med DNB på laget til klubben. De har det siste døgnet vist at de tar oss på alvor, ikke bare klubben men også klubbens supportere. Som supporter kan jeg ikke be om mer enn det.
Takk til DNB som har snudd og kommet med ei drakt som er knallfin og vakker. Vi spiller inn at draktene kan auksjoneres ut til høystbydende med spillernes signaturer etter at de er ferdig brukt. Penga kan mer enn gjerne gå til klubben vår. Det trenger den!
Skal man trekke lærdom av dette så må det være å ikke gi opp. Alt er mulig, stå på og jobb for det du vil få til og VIPPS, så belønnes du med gjennomslag.
Regner med at den siste onelineren ikke kom overraskende på noen. Vi sees på tribunen i morgen. Bønda skal knuses av våre karer i vakker drakt!
P.S Vignettbildet er illustrasjonsfoto og drakta blir marginalt annerledes.
Bli med i Klanen du også. Og kjøp sesongkort.